A Windows To Liberty World With Economic Weblog

in this web log diffrent economic notes and articles are saved. its free to use these texts and ready to recieve your opinions and texts to farsi or english

اثر هدفمند شدن یارانه ها بر اقتصاد خارجی ایران چیست؟

۱۳۸۹ خرداد ۱۵, شنبه

اولین نوبلیست اقتصاد

برندگان جایزه نوبل اقتصاد (اولین جایزه 1969)
جن تینبرگن Jan - Tinbergen (1994-1903) اقتصاد دان هلندی است که اولین جایزه نوبل اقتصاد را در سال 1969 به همراه راگنار فریش برای توسعه و بکارگیری مدلهای پویا در تحلیلهای اقتصادی دریافت کرد. تینبرگن متولی اولیه اقتصاد صلح و امنیت نیز بود.
وی بزرگترین فرزند از پنج فرزند دیرک کرفلیس تینبرگن و جانت ون ایک بود. برادر او نیکو نیز جایزه نوبل فیزیولوژی را در سال 1973 بخاطر مطالعاتش در نژادشناسی دریافت کرد، در حالی که کوچکترین برادرش لوک نیز یک پرنده شناس مشهور بود. تینبرگن ریاضیات و فیزیک را تحت نظر پاول ارنفست در دانشگاه لیدن فرا گرفت. در سال 1929 او با ارائه پایان نامه ای با عنوان حداقل سازی مشکلات در علم اقتصاد و فیزیک مستحق دریافت درجه دکتریPhD گردید. از سال 1929 تا سال 1945 او علاوه بر استادی در دانشگاه اراسموس رتردام برای اداره آمار هلند نیز کار میکرد. همچنین او مشاور لیگ ملل نیز بود. وی از سال 1945 تا 1955 به عنوان اولین رئیس اداره تحلیلهای اقتصادی هلند مشغول به کار بود.
جن تینبرگن عضو آکادمی سلطنتی علم و هنر هلند و آکادمی بین المللی علوم نیز بود. در سال 1956 او اولین موسسه اقتصاد سنجی را در دانشگاه اراسموس رتردام همراه با هنری تیل که جانشین او در رتردام بود تاسیس کرد. به افتخار وی آن را موسسه تینبرگن نام نهادند. تینبرگن به خاطر قاعده تینبرگن نیز معروف بود. این قاعده بیان می دارد که اگر تفاوت بین حداقل و حداکثر دستمزد در یک شرکت از نرخ یک پنجم پیشی بگیرد نه تنها به بهره وری شرکت کمک نمی کند بلکه ممکن است ضدبهره وری نیز باشد.
تینبرگن اولین مدل اقتصاد کلان مفهومی را در سطح ملی ارائه داد که ابتدا آن را برای هلند بکار گرفت و سپس برای ایالات متحده و بریتانیا بعد از جنگ جهانی دوم بکار گرفته شد.
کارهای تینبرگن بعدها توسط لاورنس کلین پیگیری شد، که لاورنس توانست جایزه نوبل علم اقتصاد در سال 1980 از آن خود کند.
برگرفته و ترجمه شده از سایت های جایزه نوبل و ویکی پدیا توسط سید محمد ابراهیم سجادی ارائه شده توسط :عباس سجادی

۱ نظر:

  1. سلام تشکر از اینکه مقاله را روی وبلاگتان گذاشته اید

    پاسخحذف