A Windows To Liberty World With Economic Weblog

in this web log diffrent economic notes and articles are saved. its free to use these texts and ready to recieve your opinions and texts to farsi or english

اثر هدفمند شدن یارانه ها بر اقتصاد خارجی ایران چیست؟

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

رابطه نرخ تورم و نرخ ارز در حالت توزیع نقدی یارانه ها

آنچه که مشخص است افزایش نرخ تورم در صورت توزیع نقدی یارانه ها است که البته تحلیلهای متفاوتی در این مورد انجام پذیرفته و برآوردهای گوناگونی از این نرخ انجام شده است. نکته قابل توجه آن است که گروهی بر این عقیده هستند که این کار شاید افزایش نرخ تورم در کوتاه مدت را به دنبال داشته باشد ولی این امر ناشی از اثرات روانی تورم است و در بلند مدت ساز و کار اقتصاد خود را با آن تعدیل می کند. از طرف دیگر گروهی دیگر بر این عقیده اند که در صورت نقدی شدن یارانه ها درآمد دولت افزایش یافته و دولت می تواند با پرداخت بدهی خود به بانک مرکزی باعث کاهش پایه پولی شده که می تواند منجر به کاهش نرخ تورم شودمشاهده می شود که تحلیلهای متفاوتی انجام گرفته و هر گروهی نظرات خاص خود را دارند ولی به اعتقاد من اقتصاد علمی است که دارای قوانین مشخص است هر چند که بعنوان یکی از مواد علوم انسانی رفتار مادی بشری را دنبال می کند و در آن مفاهیم انسانی و اخلاقیات هم دخیل هستند که می تواند منجر به تغییرات غیر قابل انتظاری شودولی فرض اقتصاد انجام رفتار عقلایی است که در آن فرد بر اساس غقلانیت به دنبال حداکثر سازی منافع خویش است(هرچند در اقتصاد رفاه با توجه دوباره به مفاهیم اخلاقی و انسانی این امر باید دوباره مورد بازنگری قرار گیرد(آمارتیاسن-اخلاق و اقتصاد)) ولی قواعد آن با ثابت فرض کردن سایر شرایط به استخراج نتایج می پردازد.
در خصوص توزیع نقدی یارانه ها هر چند که در کل نقدینگی اقتصاد تغییر خاصی به وجود نمی آورد ولی باعث تغییر در نحوه توزیع نقدی یارانه ها شده که خود می تواند منجر به تغییر الگوی رفتار مصرفی مصرف کننده و حداکثر سازی سود تولید کننده شود بنابراین نرخ تورم حداقل از جانب اثرات تورم انتظاری نمی تواند بی تغییر باقی بماند . در نوشتار بعدی به تحلیل این نکته خواهم پرداخت. .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر